Spelade nysläppta Borderlands igår kväll med mina Xbox Live-kompisar. Jag är helt klart sen till hela Xbox Live-scenen men gillar den väldigt mycket. Skoj att spela med varandra på det viset helt enkelt. Det har nog varit så att inga av mina "riktiga" vänner har haft Xbox/PS3 så det har inte funnis något sätt att överföra den gemenskapen till det här mediumet. Det vore dock väldigt fränt om till exempel Stillman hade en Xbox och vi spelade Saints Row eller liknande tillsammans. Tror det skulle vara hur fränt som helst. Eller varför inte Flatout Ultimate Carnage?
Nåja, tillbaka till Borderlands. Det var jag och två till som startade kampanjen i co-op över nätet och vi spelade fram till efter midnatt och klarade säkerligen uppåt en tjugo uppdrag. Det var ruskigt skojigt och även om det är en inkörsperiod i ett nytt spel när knappar och kontroller inte riktigt är som man vill så hade vi väldigt skoj. Spelet är ruskigt bra balanserat, oavsett hur många man kör samtidigt. I korthet så är det ett "MORPG", inte "MMORPG", utan bara multiplayer online roll playing game. Man tar uppdrag tillsammans, dödar fiender, får "loot" eller "shwag" eller vad tusan wow-fjortisarna kallar det och så köper man uppgraderingar och vapen för att hela tiden bli bättre. Det fungerar förvånansvärt bra och samarbete är A och O givetvis.
Den grafiska stilen i spelet är väl egentligen det mest anmärkningsvärda, som går i en skön cel-shadad (eller hur tusan man nu böjer det där ordet) stil, det vill säga att det ser mer eller mindre tecknat ut. De som kört Sly Racoon känner igen stilen, även om de gråbruna Mad Max-influenserna i Borderlands är ett rätt stort steg bort från Sucker Punchs sluga tvättbjörn.
En annan viktig faktor till uppskattningen av spelet var hur "respawningen" gick till (jag vet verkligen inte hur man ska försvenska dessa begrepp, pinsamt). När du är skadad så går din karaktär ned på knä. Du kan fortsätta skjuta med det vapen du hade i handen och du kan ladda om, men inget annat. En medspelare kan då gå fram till dig och "återuppliva" dig innan tiden går ut. Eller så kan du döda en fiende så får du en ny chans. Om inget av detta inträffar så återupplivas du automatiskt i basen, varpå du får med egen kraft ta dig till stället där drabbningen pågår. Det kan förvisso vara en rätt lång promenad, men det är ändå ett rätt smart sätt att främja lagspel och att förenkla när man väl dör.
Sen kan jag ju inte skriva om ett konsollspel utan att påpeka hur mycket mer fantastiskt detta FPS-spel skulle ha varit om man hade kört det på en PC och hade tillgång till en mer fungerande kontroll för den här spelformen! Så, nu har jag sagt det med. Jag blir fortfarande onödigt frustrerad på kontrollen i konsoll-spelen, så till den grad att jag tycker det förstör spelupplevelsen lite för mycket. Så det är anmärkningsvärt när ett FPS-spel på konsoll får höga betyg av mig, bara så ni förstår det!
Jag hade väldigt skoj de timmar vi spelade igår och ser fram emot nästa körning!