Skip to main content
mysthead

Myst Timeline

01/22/2010 - myst
Jag fortsätter på min Myst-serie och skriver lite om de spel som kommit ut.

Myst

Utgiven: 1993
Utvecklare: Cyan
Myst börjar på ön med samma namn, och därifrån kan man ta sig till andra världar där man försöker få reda på mysteriet med de böcker i biblioteket som innehåller två fångade personer. Dom visar sig vara bröder och heter Sirrus och Achenar. Dom är fångade av deras far, Atrus, och i slutet måste du avgöra vem av dem du ska lita på, eller om du ska lita på deras far.
Spelet var det första spel att släppas på CD-skiva och på den tiden var det bara något som fanns standard på vissa Mac-modeller, så Myst kom att kopplas ihop med Mac redan från början. Spelet var också baserad på Hypercard och utvecklad på Mac.

Riven: The sequel to Myst

Utgiven: 1997
Utvecklare: Cyan
Riven börjar exakt där Myst tar slut, men nu har Atrus problem med sin far, Gehn, istället för sina söner. Han ber dig åka till Riven för att rädda hans fru, Catherine och fånga hans far.
Riven är, även med dagens mått mätt, fantastiskt vackert. Det är byggt på samma princip som Myst med stillbilder som du klickar på för att gå vidare, men det är fler filmsekvenser inlagda när man färdas mellan öar till exempel. Riven kom på fem stycken CD-skivor, en för varje ö i världen. I Riven får vi lära oss om D'ni, den utdöda civilisationen som hade kunskapen att skriva böcker som gjorde att man kunde färdas till andra världar. Vi får också lära oss lite av deras alfabet och ett pussel kräver att man lär sig deras nummersystem. Riven anses av de flesta vara det absolut svåraste Mystspelet, med väldigt kluriga pussel.

Myst III: Exile

Utgiven: 2001
Utvecklare: Presto Studios
Myst och Riven satt ihop och avslutades som om det var ett enda långt spel, så att skapa en tredje del lika flytande var svårare. Spelet börjar med att man återförenas med Atrus och hans fru Catherine i Tomahna, deras nya hemvärld. Upplägget är att vi tydligen är där på ett vanligt besök. Tyvärr så störs idyllen av att Saavedro kommer in i Tomahna och stjäl en bok av Atrus. Du följer efter Saavedro till en värld där han är fånge, fångad av Atrus söner för länge sedan. Där måste du lösa gåtorna i tre olika världar för att till slut få möta Saveedro öga mot öga och lista ut hur du ska få tillbaka Atrus bok.
Exile är inte lika svår som Riven, men har ändå en hel del kluriga pussel. Exile introducerade också ett nytt sätt att röra sig i världen. Man klickar fortfarande för att gå omkring, men för varje "position" man står på så är bilden som en bubbla runt en, vilket betyder att man kan vända sig och se runt sig själv i 360 grader. Detta, plus att bilderna till en viss del var animerade, skapade en större känsla av att man var inne i spelet.

Myst IV: Revelations

Utgiven: 2004
Utvecklare: UBIsoft
Den fjärde delen av spelet börjar också mitt i händelsernas centrum. Vi befinner oss i en farkost på väg in till Tomahna tillsammans med Atrus dotter Yeesha. Väl där så råkar man ut för en olycka och blir medvetslös. När man vaknar upp så är det mörkt och alla är borta. Det visar sig att Atrus söner, Sirrus och Achenar är tillbaka och har kidnappat Yeesha. Men vilken av dem? Vi får åka till deras fängelsevärldar (de världar dom satt fast i i det första spelet) och lära oss om hur dom har uthärdat livet där. I slutet av spelet måste vi återigen välja vem man litar på.
Revelations använde samma bildteknik som Exile, men utökade den lite, med mer animeringar och en mer levande omgivning. Revelations pussel känns inte lika logiska eller naturliga som tidigare spel, så man missar ibland själva aha-upplevelsen när lösningen till ett pussel uppenbarar sig.

Myst V: End of Ages

Utgiven: 2005
Utvecklare: Cyan
After att Uru, Cyans nya Mystrelaterade projekt, lades ned så återvände dom till Mystserien för att skapa ett sista spel i Mystserien. Upplägget i Myst V är lite annorlunda eftersom det uppenbarligen har gått en mycket lång tid mellan Myst IV och V. Atrus är död och Yeesha är mycket äldre. Vi kommer in i spelet i D'ni, den utdöda världen. Där berättar Yeesha om kraften i en väldigt speciellt stenplatta, som vi kan låsa upp och använda. Men för att göra det så måste vi ta oss till fyra olika världar och lösa pusslena i dem. Vi möter också Esher, som kommer från D'ni, och så möter vi varelser som kallas för Bahro som har en stark länk till D'ni-folket och deras förmåga att skriva dessa böcker. Som de flesta andra Mystspel så måste vi välja vem vi ska lita på i slutet.
Myst V är det enda Myst-spel som är uppritat med 3D-grafik, precis som de flesta andra spel nu för tiden- Detta betyder att det inte på långa vägar är lika vackert som tidigare spel, även fast vissa världar är otroligt bildsköna. Det är också mindre fokus på att lösa pussel och mer fokus på Bahro-varelserna och hur man kan kommunicera med dem via symboler. Det är tydligt att Myst V har mer gemensamt med Uru än med tidigare Mystspel.

Uru

Utgiven: 2003
Utvecklare: Cyan
Efter att ha gett ut Riven så kände Cyan att dom ville ta Myst-idén till nästa nivå. Deras nya projekt offentliggjordes strax efter att Riven hade kommit ut. Dom gjorde det tydligt att det var inte en uppföljare till Riven, det handlade om Myst-idén och plattformen va "bredband". 1997 var detta en rätt så fantastisk idé, att spela spel online, tillsammans med hundratals andra. Tyvärr så tog utvecklingen av Uru så väldigt långt tid att när det väl släpptes så var det inte längre unikt. Cyan, som hade varit så banbrytande med CD-skivan var helt plötsligt sena till bredbandspartyt. Det tog inte många månader innan Cyan lade ned projektet och de flesta gissade att det berodde på kostnader och bristande intresse.
I Uru så var du en av många personer som var dragna till ett område ute i öknen, där en organisation som heter "D'ni restoration council" försöker återuppbygga D'ni. Den gamla utdöda civilisationen levde nämligen i en stor grotta under marken, här på jorden, för över 10 000 år sedan. Med andra ord så är jorden bara en av de världar som D'ni skapat och befolkat. Uru ritades upp i 3D och det är samma grafikmotor som sedermera användes i Myst V. I Uru så är inte Atrus eller hans söner med. Dock så får vi se ett hologram av Yeesha. Samt att det finns lite småreferenser till originalserien utspridda.
Ska man spela Mystspelen så rekommenderar jag att man spelar dem i den här ordningen. Det första spelet kanske är aningens åldrat, men det håller ändå. Spelar men dem i kronologisk ordning så förstår man hur dom hänger ihop lättare. Alla uppföljare kräver inte, men antar att du har spelat tidigare spel, så det underlättar.
Mer i Myst
A quick Myst Book update
Rivenboken pbrjad
Mystboken uppdaterad
Myst Timeline
En digital Mystbok
How to make UruMyst shine again
Nyckelord: myst
Mystbakgrund
Myst Timeline
Att teruppliva ett gammalt projekt
Nu har jag den i handen
Min Mystartikel
Mitt Mystprojekt
Nytt projekt på gång: Ljussablar som ljuskälla
Hemma-Spa klart!
Alien: Romulus
Börjar likna en bar!
Reglar på plats
Rivning pågår!
Mjölner!
Örnen börjar bli redo för Sweden Rock
Utebar!
Mixtejp
Norrsken
Kan ha "råkat" skaffa något på Sci-Fi-mässan
Recension: Steam Hotell
Det börjar ta form med hemma-spa:et
Rostfärg och IKEA-lampa
Create a physical book from my digital book
Survey Island
Someone is trying to sell my map!
Julkalender
Myst book updated
Recension: Yasuragi Ryokan Hanare
Recension: Ad Astra
Ny tatuering - midgårdsormen!
Minnestal till en kaffekopp
Förlovade
Sweden Rock 2023
Ny nummerskylt för huset
Fix i husbilen
Grubbelgubbe
Uppdateringar i verkstaden!
Måla med rostfärg
Vårfix i trädgården
Jung Kook
Pappaskämt och annan humor
Bilder på spelbordet när det används
Använda laserskäraren för att skapa innehål...
Julklappar med laserskärare
Budget-Spa
Nyckelskåp
Fjällkaffe
1/20 DeLorean Time Machine
Caso Outdoor Cooler
Minikyl Coca Cola
Verktygsvagn med verktyg, 161 delar
CSS filters for background images
Huset ommålat!
Skiss för tatuering
Spelbordet klart
Laser cutting my Myst Island
We Can Do It