2D till 3D samt konturer
2006-11-16 -
452
creative4
Här är ett exempel på en 2D-ikon som gjorts om i 3D. Tanken har hela tiden varit att det ska vara samma känsla och balans i ikonen men att saker som highlights och skuggor ska vara mer realistiska och därför ska det kännas som mer djup i ikonen. Detta har ju både för och nackdelar förstås. För det första så finns det ju något mysigt med 2D-ikonen som gör den mer illustrerad än 3D-ikonen, känns nästan som om mer jobb har lagts ned på den även som det är långt ifrån sant. Samtidigt så öppnar ju 3D-ikonen möjligheter till många andra sätt att visa samma information.
archive5
Och för er som läste aritkeln om Upplösningsoberoende, vilket förmodligen inte var någon, men ändå, så såg ni att något som skilde den nya från den gamla var att den äldre hade ett lite mer stilistiskt utseende, och det är ju lite av en fallgrop när man renderar ut ikoner på 512x512 pixlar. Dom är otroligt stora och tydliga och den tydligheten kanske inte håller hela vägen ned i de mindre storlekarna, så man måste öka profilerna, sätta på konturer och sådant. Som tur är så har Maya detta inbyggt och "tecknade" konturer kan man bara sätta på ett objekt och bestämma hur dom ska fungera. Med den nya renderingen så är kanterna tydligare och den blir inte lika grötig när den blir mindre.
Ikoner
#inlineditbutton