Hoppa direkt till innehåll

Vad är en lögn?

, 2003-01-27
Vad räknas som en lögn? När kallar man det en liten förvridning av sanningen, när är det en vit lögn eller när blåljuger man helt enkelt? Det har hänt mig ett par gånger att jag berättar om något och medan jag berättar eller kort efter så kommer jag på att det jag säger inte är riktigt sant för det har inte hänt vilket jag trodde medan jag berättade. Det var något som KUNDE ha hänt men likväl inte hade gjort det. Ljög jag då? Jag fick hemskt dåligt samvete men vad ska man säga i en sådan situation? Hoppsan där ljög jag visst lite? Jag kan verkligen inte ljuga medvetet om det inte är på skoj förstås.
Svar
  • , 2003-01-29
    , 2003-01-29
    Det är svårt. Precis som Kastrullis skriver så har ju var en och en byggt upp en egen norm vad gällande definitionen av vad en lögn är.
    Om man ber en person tala om vilken färg en grön kloss har och vederbörande säger att den är brun, kan man ju säga att den personen talar osanning. Varför ljuger personen? Om personen som frågar om färgen är färgblind kanske den som svarar, svarar så för att inte göra denne ledsen? Är det rätt? Detta kan ju diskuteras, och det är nog där vi skiljer oss, anledningen till att vi ljuger, stort,smått,vitt och svart.
    :o)

  • , 2003-01-27
    , 2003-01-27
    En lögn borde ju vara motsatsen till sanning.

    Men ju äldre jag har blivit desto mer har jag lärt mig att att tala 'sanning', inte alls behöver betyda något korrekt eller positivt. Utan en lögn, eller kanske osanning, kan vara väldigt passande. Allt handlar om vilket sammanhang det sker i.

    Sedan finns det ju folk som ljuger hela tiden, så mycket att det är svårt att hitta någon som helst trovärdhet i vad de säger. De personerna har jag svårt att respektera eller acceptera som kompisar.