Hoppa direkt till innehåll

Julen

, 2002-11-26
Hur firar du jul? Vad äter du? Vad gör du? Har du tips på julklappar? Berätta om din jul!
Svar
  • , 2003-01-12
    , 2003-01-12
    Skönt att den är över, tycker jag.

    Nu har jag andra saker att längta och se fram emot, det känns skönt.

  • , 2002-12-04
    , 2002-12-04
    Vad det gäller Kalle Anka på julafton så sker alltid samma sak. Hela släkten (dvs min familj + mammas danska släkt varannat år och min familj + pappas skånska släkt varannat år) samlas framför TV'n (om vi inte är i Danmark, för där sänds inte Kalle Anka på julafton). Det går 10 minuter sen sover ALLA utom jag och högst två till. De snarkar alltid sjukligt högt så vi blir tvugna att springa till den andra TV'n att titta efter bara en kvart. Jag har börjat tröttna på Kalle Anka jag också nu, så förra året somnade även jag!!!! Detta erkände jag dock aldrig för de andra (de märkte ju inte att jag sov eftersom de också sov). Lite stolthet i kroppen har man ju allt.

  • , OP, 2002-11-30
    , OP, 2002-11-30
    Berätta om eran roligaste, underligaste, mysigaste eller tråkigaste jultradition!

  • , OP, 2002-11-30
    , OP, 2002-11-30
    Vad är eran favoritmat på julbordet? Jag gillar nog Jansson mest om det inte är så mycket läskiga ansjovisfiléer i. Och Hasses omelett är mmmmmmm...även om jag tycker att det är lite underligt med omelett på julbordet. Och Aladdinchoklad, mums, men det kanske inte hör till julbordet direkt.

  • Julpyssel, , OP, 2002-11-28
    Julpyssel, , OP, 2002-11-28
    Tog en runda i skogen en dag för att se om jag kunde göra några fynd samtidigt som jag pedagogiskt pekade ut saker åt sonen: Träd, titta sten, titta träd igen, vart är trädet osv. Kände mig som en tjuv och kikade mig över axeln fler gånger än en innan jag skuttade in bland mossa och trädrötter för att roffa åt mig en kotte eller lite lingonris. Fynden blev slutligen:
    en stycken kotte i en vacker färg, mossa innehållandes en del spindlar visade det sig, vattenfyllda nypon (isch), lingonris. Detta ska bli något vackert är det tänkt. Vad vet jag inte riktigt ännu. Som dekorationer till en julgrupp kanske? Har dessutom fått en blodgrapefrukt av min snälla syster som tyckte att jag skulle torka skivor av den för att göra något av. Tips mottages tacksamt av pyssliga fingrar.

  • , OP, 2002-11-28
    , OP, 2002-11-28
    Några julklappstips till den som behöver!

    Egna skapelser:
    måla en tavla
    gör magneter av trolldeg (recept finns här på sandman.net)
    skriv en dikt och rama in
    skriv en saga
    sy, sticka, fläta, virka

    Till golfaren- golfpeggar med hans/hennes namn (finns visst att beställa på pegnova.com)

    Till mamma- en middag med barnen och ev barnbarn, massage,biljett till en konsert, musikal eller en revy (tillsammans med givaren helst)

    Till pappa- prenumeration på en tidning (Illustrerad vetenskap, jakt, fiske beroende av intresse), musik, film, böcker.

    Till småbarnsmamman- en barnvaktsbiljett, massage eller annan kroppsbehandling, prenumeration på en föräldratidning, kläder som passar efter graviditeten.

    Det var nog det jag kom på just nu.

  • , OP, 2002-11-27
    , OP, 2002-11-27
    Jag tror att vi är i början av att skapa nya traditioner. Sedan vi blev gravida och nu har barn så är vi inte lika flexibla längre och kan eller vill inte fara runt till alla släktingar. Så vi väljer att vara hemma. Vilka som kommer till oss, när allt ska börja, vad vi ska äta och vem som ska laga vad är inte klart ännu. Tänk när man var liten och bara fick äta och leka och äta igen och öppna paket...Nu är jag vuxen och kanske måste rulla köttbullar som ska bli goda och dessutom RUNDA! Oj, oj, jag kanske måste öva redan nu?

  • , 2002-11-27
    , 2002-11-27
    Vi brukar fira hjul med släkten. Först så äter vi julmiddag. Men eftersom jag är allergisk mot fisk så blir det inte så mycket för mig. Köttbullar, korv, skinka. Min familj är nämligen väldigt förtjust i fisk och tycker att det är viktigt med mycket fisk på julbordet.

    Sen brukar vi "yngre" tjata oss till att få gå lite tidigare från bordet för att se Kelle Anka.

    Sen brukar det bli lite dödtid, med "mingel" och sånt i väntan på tomte.

    Sen blir det klappar.

    Sen blir det tid att mysa innan vi säger god natt...