Hoppa direkt till innehåll

Kvinnlig värnplikt

Jonas Eklundh , 2000-03-17
Ja, hur ställer du dig till kvinnlig värnplikt? Ska det införas? Ska det vara lag på det eller ska det vara frivilligt? Vädra dina åsikter här på sandman.net!
Svar
  • , 2001-01-16
    , 2001-01-16
    Ingen skall behöva bära vapen om de inte vill. De som vill kan få göra det, om de anses som lämpliga. Egentligen tycker jag inte att vi behöver någon militärtjänst. Vår armé är i alla fall alldeles för liten för att kunna stå emot något yttre anfall.

    Däremot tycker jag att alla skulle kunna göra någon slags civiltjänst. Alla skulle göra någon slags mönstring, både tjejer och killar, och så får man en civiltjänst, t.ex. kan man få jobba som sjukvårdsbiträde i tre månader. Det är lagom tid. Eventuellt kan detta vara en återkommande sak, så att man har som repövningar senare i livet.

    Jag tror att någon slags sådan tjänstgöring är utvecklande för alla. Och man behöver inte se så negativt på att det skulle vara ett krav. Det är inte speciellt lång tid det handlar om.

  • , 2000-05-31
    , 2000-05-31
    Om kvinnar ska FÅ göra lumpen med motiveringen att "de kan" så borde då också alla kvinnor ha samma värnplikt som män. Inte bara "de som vill". Det är ju inte så att bara de som vill måste mönstra bland den manliga delen av befolkningen.

  • , 2000-05-23
    , 2000-05-23
    Jag tycker värnplikten borde vara frivillig för såväl tjejer som killar. Det vore väl bättre om de som vill får göra och tvärtom?

  • , 2000-05-16
    , 2000-05-16
    Jag tycker att det är konstigt att nu när försvaret drar ner antalet värnpliktiga varje år så föreslås allmän värnplikt för kvinnor!
    Hur ska de ha det egentligen? Låt de som vill göra lumpen (och klarar mönstringen) få göra det. Jag tror att flerparten kvinnor inte vill göra lumpen,
    varför tvinga dem? För att de ska få lika trist som de grabbar som genom tiderna tvingats göra lumpen mot sin vilja? Det är iofs jämlikhet på hög nivå...
    Allvarligt talat, vill en tjej göra lumpen så låt henne få göra det. Om inte, låt henne slippa...

  • , 2000-04-12
    , 2000-04-12
    Kvinnorna skall utbildas så att dom kan städja kampen för vår nation åh hjälpa till att slänga packet över gränsen!

  • , 2000-04-07
    , 2000-04-07
    Jag har suttit här och bläddrat omkring bland frågorna om Kvinnlig värnplikt.

    Det verkar så att mesta dels av kvinnorna tycker att kvinnlig värnplikt är bra; "OM inte det drabbar mig".

    Jag tycker om det ska vara jämställt i Sverige så ska kvinnorna mönstra. Det är så att jämställdhet är bra; "OM kvinnorna själv får välja när de ska vara jämställt". (Så tänker många feminister"

    /MVH Krp. Wemme, Revingehed

  • , 2000-04-03
    , 2000-04-03
    FRUNTIMMER SKA HÅLLA SIG I KÖKET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • , 2000-03-27
    , 2000-03-27
    Det finns ingen anledning att ha en allmän värnplikt över huvudtaget.
    Låt de som är intressererade och motiverade - kille eller tjej - göra värnplikten istället. Att tvinga folk att göra saker är aldrig bra, hur fostrande lumpen än är för bortskämda spolingar... såvida man gör lumpen förstås och inte är en meningslös flase.

    "If you ain't cav, you ain't"

  • , 2000-03-27
    , 2000-03-27
    Kvinnor skall hålla sig till
    spisen och sängen.
    Krig är till för Grabbar.

  • , 2000-03-23
    , 2000-03-23
    Kvinnlig värnplikt är säkert bra. Men om det införs hoppas jag att jag är för gammal för att vara tvungen att delta. Speciellt eftersom den kvinlliga värnplikten antagligen skulle handla om att laga mat till och ta hand om sjuka manliga värnpliktiga.
    Det roliga är ju skjutövningarna..!